Profilová maturitní zkouška z informatiky
Informatika
Zkoušení má formu:
a) vypracování maturitní práce a její obhajoba před zkušební maturitní komisí
nebo
b) ústní zkouška před zkušební maturitní komisí
A) Témata maturitních prací pro profilovou maturitní zkoušku – obhajoba práce před zkušební komisí - jarní termín 2026 (a eventuální termíny náhradní a opravné)
1) 3D modelování 1
Výstupem maturitní práce je 3D model učební pomůcky, která bude prakticky využitelná při výuce. Součástí práce je i grafický návrh konkrétní pomůcky v daném programu – vedoucí práce Mgr. Martin Sekerka
2) 3D modelování 2
Výstupem maturitní práce je 3D model výrobního sortimentu (popř. objektu) vybrané společnosti (popř. organizace) za účelem reklamní propagace. Součástí práce je i grafický návrh konkrétního výrobku či objektu v daném programu – vedoucí práce Mgr. Martin Sekerka
3) Hra se vzdělávacími prvky
Výstupem maturitní práce je počítačová hra, mobilní aplikace nebo online hra přiměřená pro zvolený věk vytvořená pomocí zvoleného software, ve hře by měly být ve větším rozsahu použity vzdělávací prvky ze zvoleného vyučovacího předmětu – vedoucí práce Mgr. Martin Sekerka
4) Výukový program
Výstupem maturitní práce je program, aplikace, webová stránka a podobně, zpracovávající vybrané téma gymnaziálního učiva (výklad, procvičování, testování…) vhodně zvoleným programovacím jazykem, výukový program je v souladu se ŠVP Gymnázia Chotěboř, součástí práce je i písemná dokumentace a eventuální metodické materiály, popřípadě dokumentace z vyzkoušení software ve výuce – vedoucí práce Mgr. Martin Sekerka
5) Využití aplikačního software
Výstupem práce je vyřešení zadaného problému (zpracování rozsáhlé databáze, textového souboru, propojení výpočtů s grafickým výstupem, …) pomocí aplikačního software (Access, Word, Excel, …) – vedoucí práce Mgr. Martin Sekerka
6) Multimediální tvorba
Výstupem práce bude krátký film, reklamní spot, na kterém bude ukázáno propojení vhodně sestříhaných video a audio stop. Práce bude dále obsahovat začlenění efektů, přechodů a titulků – vedoucí práce Mgr. Martin Sekerka
B) Profilová maturitní zkouška z informatiky 2026 - okruhy pro ústní zkoušku před zkušební maturitní komisí:
- Textové editory
- Tabulkové procesory
- Vektorová grafika
- Bitmapová grafika
- 3D modelování
- Video a zvuk
- Tvorba internetových stránek
- AI
- Programování v programovacím jazyku C++ (bude součástí každé otázky)
Poznámky:
- Učivo z uvedených okruhů bude rozděleno do 25 otázek, které budou dále rozděleny na část uživatelskou (z okruhů 1 - 8) a na část programátorskou (okruh 9)
- Příprava na maturitní zkoušku bude prodloužena z 15 na 30 minut
- Profilová maturitní zkouška z informatiky bude probíhat za přítomnosti maturitní komise v učebně informatiky














